Nou en of we allen een tas meehadden. We zagen handtassen, boodschappentassen, toiletzakken een koeltas en een dokterstas. Jules had een logeerkoffer mee want hij wil graag eens gaan logeren bij de kindjes.
Daarna mochten we nog even verder spelen met de tassen en ze vullen met allemaal blokjes. Wat gingen we graag op stap met onze zwaar gevulde tassen.
Intussen kwamen de begrippen veel en weinig, zwaar en licht ook al meermaals ter sprake.
Aan de ronde tafel werd volop geboetseerd met de plasticine.
In de namiddag stond de verrassingskoffer op de koffer van de juf. Jana die deze week het zonnetje is mocht als eerst piepen.
In het koffertje zaten onze kentekens. Jules vertelde ons wat we ermee moesten doen en ...even later werd een lijstje opgesteld bij wie Jules de komende weken het weekend zal doorbrengen. ( zie vooraan blog).
Ook de kleur rood wordt nog volop verder ingeoefend. We mochten een Jules kleuren met rode kleurpotloden.
Daarna was het tijd voor alweer twee nieuwe begrippen : VEEL en WEINIG.Eerst gingen we met VEEL kindjes op het tapijt zitten.
Op de bank zaten toen nog maar WEINIG kindjes.
Daarna maakten we van ons tapijt een groot bed waarin VEEL kindjes onder het laken mochten liggen.
Om daarna met WEINIG kindjes onder het laken te kruipen. En of we plezier hadden!!!
Met het laken speelden we nog even verder. We legden er WEINIG knuffeltjes op en gooiden ze in de lucht.Dat was al leuk maar ...
Toen we er daarna VEEL op legden werd het nog veel leuker. We gooiden ze in de lucht tot er weer WEINIG waren om dan opnieuw te beginnen.
Na de knuffels werden de blokken op het tapijt gelegd. Ook nu was er een groepje met VEEL blokken en een groepje met WEINIG blokken.
We gingen samen aan de slag en maakten torens.
Daarna kleurden we nog wat verder en speelden we ook nog in de hoekjes maar deze keer dan wel met VEEL blokken want er waren ook VEEL kindjes op het tapijt.
We speelden op dinsdag ook nog een tassenlotto. Goed kijken naar de kleine plaatjes en naar de grondplaat was de boodschap.
In de namiddag kwam juf Bénédicte langs voor ons eerste activiteit schrijfdans. Eerst luisterden we naar een verhaaltje over Mima en Jules die samen naar zee gingen en een zandberg maakten.
Toen mochten we dansen op de muziek.
Om uiteindelijk te schrijbelen met krijt op de speelplaats.Met beide handen tegelijk schrijbelen is hierbij heel belangrijk.
En zo kwam alweer einde aan een leuke dag.
Woensdag ontdekten we al meteen bij het binnen komen een vreemde tas in de onthaalkring. Wie had deze daar gezet? Wat zou erin zitten? Was ze zwaar of licht? We maakten onze schooltassen leeg, haalden Jules uit zijn bed en vroegen hem of hij er iets meer over wist. En ja, hoor Jules had de tas daar gezet. We mochten er samen eens in kijken en Jules vertelde er alles over.
Uiteindelijk waren we heel wat wijzer geworden. We kwamen te weten dat het de logeerkoffer was van Jules met daarin heel veel kleren ( regenjas, winterjas, zomerjas, muts en sjaal, ... truien en een T-shirt, broeken en een slipje of onderbroek, en nog zoveel meer). Ook zijn toiletzak, met de nodige spullen ontbrak niet. Jules kijkt dus ongelooflijk heel erg uit naar zijn eerste weekend bij Lumen.Nadat we alles goed gezien hadden was het tijd om te kijken of ook alle kindjes gekomen waren. Deze keer mochten we allen een rood blokje uit de bak nemen waarmee we daarna een rode toren bouwden.
Verder die dag hebben we ook nog gekleurd want nog niet iedereen was aan de beurt gekomen.
Intussen werd er door de andere kindjes ijverig gespeeld in de verschillende hoekjes.
Na de speeltijd mochten we nog sorteren volgens kleur. We kregen allemaal handtasjes en we moesten goed kijken naar de handvaten om te zien welke kleur blokjes er in de zakjes moesten.
We stelden vast dat we in de klas 1 zonnetje hebben.
Maar 2 Jules
We hebben ook 1 Tofke
En 1 Mima ( schrijfdanspopje)
Toen we goed wisten hoeveel 1 is mochten we allen eens 1 vingertje laten zien
Dan werd het speelgoed erbij gehaald we vulden alle potjes met 1 parel ...
Dan mochten we het eens spelen met 1 blokje
En tot slot kwamen de magneetjes aan de beurt.
Daarna mochten we spelen in de vertschillende hoekjes en er was natuurlijk ook een hoekje waarin we verder 1 mochten inoefenen.
In de namiddag mochten we even genieten van herhaald vertellen : het verhaaltje van Dries die met zijn nieuwe schooltas naar school gaat. (Lucas nam een mooie foto)
Na het verhaaltje trokken we naar buiten waar we gingen vliegeren met plastiekzakken. Dolle pret verzekerd.
Nadat we allen moe waren van het vele lopen en intussen vliegeren mochten we nog een beetje buiten spelen op de speelplaats. De trein en blokken eindelijk eens voor ons alleen.
Om de dag af te sluiten gingen we nog turnen bij juf Sigrid.
Vrijdag begon opnieuw met turnen. Eenmaal terug in de klas zongen we uit volle borst ( we herhaalden meteen de begrippen hand, duim en vingers)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten