De vriendjes van juf Nancy en Jules zijn...

De dierenvriendjes in de klas zijn :
Elias, Kamiel, Louis-Alexander, Janne, Jules, Wannes, Jozef, Thibaut, Yuna, Pepijn, Emely, Brighten, Roel, Lorenze-Ilyan, Johannes, Lucas, Lumen, Jana, Johannes en Alexander.







Heen- en weerbriefje

23/06/2017

Beste ouders,

Het is nauwelijks te geloven maar hier is nu ons laatste briefje van dit schooljaar.

Een schooljaar dat voorbij gevlogen is met een heel leuk jaarthema : iedereen telt mee. Op wiskundig vlak zijn we dan ook heel wat wijzer geworden. Maar ook op alle andere vlakken zag ik al mijn kleine schatjes enorm evolueren. Wat ben ik blij met mijn prachtige job waaruit ik toch zoveel voldoening mag halen. Volgende week wordt een weekje van afronden.

Genieten van de leukste verhaaltjes, samen zingen van onze favoriete liedjes, spelen met het speelgoed dat we het allerleukste vonden, veel knuffelen, gezellige praatjes slaan ,… kortom volop genieten van onze laatste momenten in dat eerste kleuterklasje. We mogen dan ook allemaal een plastiekzak meebrengen om onze werkjes in mee te nemen.

Wat staat er ons ook nog te wachten :

- Maandag vieren van de jarigen in juli : Brighten en Thibaut en de klaspop Jules

- Dinsdag vieren van de jarigen in augustus : Pepijn, Roel en Janne. EN FRIETJESDAG!!!

- Woensdag : integratiemoment ( we komen te weten wie onze volgende juf wordt en bij welke vriendjes we nog in de klas zullen zitten. SPANNEND)

- Donderdagnamiddag : afscheid van onze vriendjes van de derde kleuterklas.

- Vrijdag afscheid nemen met een dikke knuffel en elkaar een goede vakantie wensen.

Op vrijdag mogen de kindjes afgehaald worden vanaf 10:00 maar ze mogen ook blijven tot 11:45 (of in de naschoolse opvang tot 16:00 maar dan wel vooraf inschrijven bij juf Dorine )

Jullie mogen zeker nog een fruitje meegeven dat we dan nog samen opeten om 9:30. Daarna spelen we buiten op de speelplaats, in de zandbak of in de speeltuin.

Misschien wel handig voor mij als jullie laten weten wanneer jullie schatje ongeveer zou afgehaald worden. Dan kan ik hem/ haar ook gerust stellen als hij vriendjes/vriendinnetjes vroeger ziet vertrekken.

Ik kom mijn kindje halen rond ± ……………………

Ziezo, toch nog een hele boterham.

Fijn weekend en tot maandag,

Groetjes, juf Nancy

vrijdag 23 september 2016

Jules brengt een tas mee naar school en ik mag dat ook.

Deze week werd een nieuw thema gestart nl. Jules brengt een tas mee naar school en ik mag dat ook.
Nou en of we allen een tas meehadden. We zagen handtassen, boodschappentassen, toiletzakken een koeltas en een dokterstas. Jules had een logeerkoffer mee want hij wil graag eens gaan logeren bij de kindjes. 







Daarna mochten we nog even verder spelen met de tassen en ze vullen met allemaal blokjes. Wat gingen we graag op stap met onze zwaar gevulde tassen.


Intussen kwamen de begrippen veel en weinig, zwaar en licht ook al meermaals ter sprake.

Aan de ronde tafel werd volop geboetseerd met de plasticine.



In de namiddag stond de verrassingskoffer op de koffer van de juf. Jana die deze week het zonnetje is mocht als eerst piepen.
In het koffertje zaten onze kentekens. Jules vertelde ons wat we ermee moesten doen en ...even later werd een lijstje opgesteld bij wie Jules de komende weken het weekend zal doorbrengen. ( zie vooraan blog).

We leerden ook nog een liedje en mochten daarna verder spelen met de tassen en de plasticine.
Li la leren, Jules gaat uit logeren.
Li la Lumen bij zijn vriendje Lumen.
Dinsdag werd de dag gestart met eventjes herhalen van het begrip ONDER want sommige kindjes hebben dit begrip nog niet onder de knie. Door veel te herhalen kunnen we het leren kennen. We mochten dus allen eens ONDER de stoel kruipen bij het horen van onze naam.Daarna legden we ons kenteken IN het mandje.


 Ook de kleur rood wordt nog volop verder ingeoefend. We mochten een Jules kleuren met rode kleurpotloden.

 Daarna was het tijd voor alweer twee nieuwe begrippen : VEEL en WEINIG.Eerst gingen we met VEEL kindjes op het tapijt zitten. 
 Op de bank zaten toen nog maar WEINIG kindjes.

Daarna maakten we van ons tapijt een groot bed waarin VEEL kindjes onder het laken mochten liggen. 
 Om daarna met WEINIG kindjes onder het laken te kruipen. En of we plezier hadden!!!
 Met het laken speelden we nog even verder. We legden er  WEINIG  knuffeltjes op en gooiden ze in de lucht.Dat was al leuk maar ...
 Toen we er daarna VEEL op legden werd het nog veel leuker. We gooiden ze in de lucht tot er weer WEINIG waren om dan opnieuw te beginnen.



Na de knuffels werden de blokken op het tapijt gelegd. Ook nu was er een groepje met VEEL blokken en een groepje met WEINIG  blokken. 



We gingen samen aan de slag en maakten torens.



Daarna kleurden we nog wat verder en speelden we ook nog in de hoekjes maar deze keer dan wel met VEEL blokken want er waren ook VEEL kindjes op het tapijt.

 We speelden op dinsdag ook nog een tassenlotto. Goed kijken naar de kleine plaatjes en naar de grondplaat was de boodschap.


 In de namiddag kwam juf Bénédicte langs voor ons eerste activiteit schrijfdans. Eerst luisterden we naar een verhaaltje over Mima en Jules die samen naar zee gingen en een zandberg maakten.

  Toen mochten we dansen op de muziek.



Om uiteindelijk te schrijbelen met krijt op de  speelplaats.Met beide handen tegelijk schrijbelen is hierbij heel belangrijk.

En zo kwam alweer einde aan een leuke dag.
Woensdag ontdekten we al meteen bij het binnen komen een vreemde tas in de onthaalkring. Wie had deze daar gezet? Wat zou erin zitten? Was ze zwaar of licht? We maakten onze schooltassen leeg, haalden Jules uit zijn bed en vroegen hem of hij er iets meer over wist. En ja, hoor Jules had de tas daar gezet. We mochten er samen eens in kijken en Jules vertelde er alles over.




Uiteindelijk waren we heel wat wijzer geworden. We kwamen te weten dat het de logeerkoffer was van Jules met daarin heel veel kleren ( regenjas, winterjas, zomerjas, muts en sjaal, ... truien en een T-shirt, broeken en een slipje of onderbroek, en nog zoveel meer). Ook zijn toiletzak, met de nodige spullen ontbrak niet. Jules kijkt dus ongelooflijk heel erg uit naar zijn eerste weekend bij Lumen.Nadat we alles goed gezien hadden was het tijd om te kijken of ook alle kindjes gekomen waren. Deze keer mochten we allen een rood blokje uit de bak nemen waarmee we daarna een rode toren bouwden.





Verder die dag hebben we ook nog gekleurd want nog niet iedereen was aan de beurt gekomen.

 Intussen werd er door de andere kindjes ijverig gespeeld in de verschillende hoekjes.


 Na de speeltijd mochten we nog sorteren volgens kleur. We kregen allemaal handtasjes en we moesten goed kijken naar de handvaten om te zien welke kleur blokjes er in de zakjes moesten.




En toen klonk het belletje dat "opruimtijd" betekende.
Donderdag leerden we onze eerste hoeveelheid kennen nl. 1
We stelden vast dat we in de klas 1 zonnetje hebben.
 Maar 2 Jules
 We hebben ook 1 Tofke
 En 1 Mima ( schrijfdanspopje)
 Toen we goed wisten hoeveel is mochten we allen eens 1 vingertje laten zien



Dan werd het speelgoed erbij gehaald we vulden alle potjes met 1 parel ...
dan met 1 dopje

Dan mochten we het eens spelen met  1 blokje
 En tot slot kwamen de magneetjes aan de beurt.
 Daarna mochten we spelen in de vertschillende hoekjes en er was natuurlijk ook een hoekje waarin we verder mochten inoefenen.

In de namiddag mochten we even genieten van herhaald vertellen : het verhaaltje van Dries die met zijn nieuwe schooltas naar school gaat. (Lucas nam een mooie foto)


 Na het verhaaltje trokken we naar buiten waar we gingen vliegeren met plastiekzakken. Dolle pret verzekerd.








 Nadat we allen moe waren van het vele lopen en intussen vliegeren mochten we nog een beetje buiten spelen op de speelplaats. De trein en blokken eindelijk eens voor ons alleen.





Om de dag af te sluiten gingen we nog turnen bij juf Sigrid.
Vrijdag begon opnieuw met turnen. Eenmaal terug in de klas zongen we uit volle borst ( we herhaalden meteen de begrippen hand, duim en vingers)

Twee handjes op de tafel, twee handjes in de zeij;
Twee handjes op de schouders op 't hoofdje allebei.
Nu maken we twee vuistjes, zo stevig als maar kan 
daar gaan we nu mee trommelen van je rommele bommele bom.
De duimpjes zijn de dikste, de pinkjes zijn maar klein.
Nu moeten alle handjes weer vlug op 't rugje zijn.

Handjes weg, handjes laat je zien.

Mijn handjes zijn verdwenen, ik heb geen handjes meer.
Waar zijn ze nu gebleven?
Haha daar zijn ze weer.

Waar is duimpje, waar is duimpje?
Hier ben ik, hier ben ik.
Dag mijn lieve duimpje, dag mijn lieve duimpje.
Smak, smak, smak.
Smak, smak, smak.

Zo maak ik een vingerhuis, een vingerhuis, een vingerhuis.
Zo maak ik een vingerhuis, een vingerhuis.
En mijn vingerhuis staat hoog!
En mijn vingerhuis staat laag!

Volgende week staan er andere lichaamsdelen in de kijker.

Toen was het al fruitjestijd en na de speeltijd mochten we spelen in de verschillende hoekjes. De juf nam tijd om veel mee te spelen en intussen na te gaan wie nog moeite heeft met de nieuwe begrippen die we deze week leerden en heel veel oefenden.
Enkele sfeerbeelden : 







Ziezo, dat was het voor deze week. Veel blogplezier en volgende week zijn we er weer met het vervolg van ons thema : Jules brengt een tas mee naar school en ik mag dat ook.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten