De vriendjes van juf Nancy en Jules zijn...

De dierenvriendjes in de klas zijn :
Elias, Kamiel, Louis-Alexander, Janne, Jules, Wannes, Jozef, Thibaut, Yuna, Pepijn, Emely, Brighten, Roel, Lorenze-Ilyan, Johannes, Lucas, Lumen, Jana, Johannes en Alexander.







Heen- en weerbriefje

23/06/2017

Beste ouders,

Het is nauwelijks te geloven maar hier is nu ons laatste briefje van dit schooljaar.

Een schooljaar dat voorbij gevlogen is met een heel leuk jaarthema : iedereen telt mee. Op wiskundig vlak zijn we dan ook heel wat wijzer geworden. Maar ook op alle andere vlakken zag ik al mijn kleine schatjes enorm evolueren. Wat ben ik blij met mijn prachtige job waaruit ik toch zoveel voldoening mag halen. Volgende week wordt een weekje van afronden.

Genieten van de leukste verhaaltjes, samen zingen van onze favoriete liedjes, spelen met het speelgoed dat we het allerleukste vonden, veel knuffelen, gezellige praatjes slaan ,… kortom volop genieten van onze laatste momenten in dat eerste kleuterklasje. We mogen dan ook allemaal een plastiekzak meebrengen om onze werkjes in mee te nemen.

Wat staat er ons ook nog te wachten :

- Maandag vieren van de jarigen in juli : Brighten en Thibaut en de klaspop Jules

- Dinsdag vieren van de jarigen in augustus : Pepijn, Roel en Janne. EN FRIETJESDAG!!!

- Woensdag : integratiemoment ( we komen te weten wie onze volgende juf wordt en bij welke vriendjes we nog in de klas zullen zitten. SPANNEND)

- Donderdagnamiddag : afscheid van onze vriendjes van de derde kleuterklas.

- Vrijdag afscheid nemen met een dikke knuffel en elkaar een goede vakantie wensen.

Op vrijdag mogen de kindjes afgehaald worden vanaf 10:00 maar ze mogen ook blijven tot 11:45 (of in de naschoolse opvang tot 16:00 maar dan wel vooraf inschrijven bij juf Dorine )

Jullie mogen zeker nog een fruitje meegeven dat we dan nog samen opeten om 9:30. Daarna spelen we buiten op de speelplaats, in de zandbak of in de speeltuin.

Misschien wel handig voor mij als jullie laten weten wanneer jullie schatje ongeveer zou afgehaald worden. Dan kan ik hem/ haar ook gerust stellen als hij vriendjes/vriendinnetjes vroeger ziet vertrekken.

Ik kom mijn kindje halen rond ± ……………………

Ziezo, toch nog een hele boterham.

Fijn weekend en tot maandag,

Groetjes, juf Nancy

vrijdag 11 december 2015

We wachten op Kerstmis.

Nadat we maandagochtend allen verteld hadden over wat we van de Sint kregen was het tijd om het nieuwe thema aan te kondigen. Moeilijk was het niet want toen we na de speeltijd binnenkwamen stond er plots een boom met een grote doos in onze klas. Jules zei ons dat de boom een spar was. We zagen ook al snel dat er geen gewone blaadjes aan de boom zaten. We kregen te horen dat het naalden zijn en dat ze kunnen prikken. Gelukkig was onze boom geen echte waardoor hij maar een beetje prikte. In de doos ontdekten we allerlei glimmende ballen en nog veel meer.

Al snel werd duidelijk dat we van de boom een kerstboom zouden maken. Eerst gingen we alles in de doos nauwkeurig waarnemen. We leerden de woordjes : lichtjes, slinger, kerstballen en pakjes. We zagen grote en kleine kerstballen en lange en korte slingers, en nog veel meer. Daarna gingen we aan de slag en mochten Jules meehelpen om de boom mooi te versieren. En ja hoor onze boom werd een echte kerstboom. We waren heel fier en het was reuze gezellig in de klas.







In de namiddag trokken we naar het opvangklasje van juf Dorine. De juffen hadden grote bladen klaargelegd met groene verf en echte sparrentakken. We mochten een beetje gek doen en schilderen met de takken.


Geen makkie hoor. Af en toe kwam er ook al een tak met groene verf op het hoofdje van onszelf of van ons "buurtje" terecht.

 
Oei! Luna wat is er met jouw haar gebeurd???

Omdat we niet allen tegelijk konden schilderen mochten de "wachtende" kindjes een tekening kleuren.

 
Dinsdag kwamen we weer samen om verder te werken aan ons jaarthema "techniek is chique".
De foto's van professor moerboutje kan je hier al zien, voor de andere groepen kan je best eens surfen naar de beginpagina, jaarthema , techniek is chique.
Leuk om te zien hoe jong en oud samen ontdekken en elkaar helpen.







In de namiddag mochten we genieten van het verhaal van kleine Anna. Deze keer werd de kamishibai gebruikt om te vertellen. Iedereen genoot op en top want het was muisstil tijdens het verhaal.


 We maakten ook nog eens een logische volgorde van Liesje die een kerstboom versiert. Eerst kregen we het verhaal te horen met grote prenten. Daarna : "alle hoofdjes op de bank en niet piepen". Intussen draaide de juf een prent om of werden twee prenten verwisseld. Toen de kindjes weer mochten kijken moest er iemand vertellen wat er op de omgedraaide prent stond of welke prenten verwisseld waren. Indien juist volgde een groot applaus.


 
Daarna kregen de kleuters kleine prenten voorgeschoteld en gingen ze zelfstandig aan de slag om de prenten chronologisch te gaan ordenen. Sommige kindjes kregen al 4 prenten en andere deden het met 3 prenten. Want onze leuze is dat we allen mogen ontwikkelen op ons eigen tempo.


 
Woensdag deden we daar nog wat verder mee.
We leerden ook een liedje over de kerstboom:
 
Kerstmis is een feest voor jou en mij.
Ik geef je een cadeautje, ik maak je graag heel blij.
Kerstmis is een feest voor jou en mij.
 
Donderdag vonden we Jules met de verrassingskoffer in zijn bed. Zou hij ons iets willen tonen?

Febe was het zonnetje van de week dus mocht zij het koffertje openmaken.
Wat we zagen waren allemaal groene spulletjes. We hadden al een groene kerstboom in de klas, we hadden al geschilderd met groene takken en nu kregen we ook nog een koffertje gevuld met groene spulletjes.

Er waren ook heel wat kindjes met groene kleertjes die dag. Hoe zou dat gekomen zijn?



Zoals gewoonlijk (als we een nieuw kleurtje leren) gingen we ook nu op zoek naar groene dingen in de klas. Warre merkte al snel op dat we een groen tapijt hebben. We gingen er vlug eens op liggen want het is wel een zacht tapijt hoor.

Terwijl iedereen op zoek ging mocht Febe de groene trui van Jules uit de koffer halen. We zochten ook een groene broek maar helaas die heeft Jules niet.
 


Alle gevonden troeven werden getoond. Babette vond een groene bak en wist er met een "groene" hengel, een "groene" vis aan de haak te slaan.
Ook Miro toonde trots zijn groene bak.

Leon had al snel een muurtje met groene blokken gebouwd.

en Febe hielp mee om Jules zijn groene trui aan te trekken.
 
 
Verder deze week mochten we nog meer kerstbomen versieren. We moesten goed kijken naar de kleurtjes en de figuurtjes om zo onze bomen juist aan te kleden.


 
Of we versierden bomen volgens soort. Op de top van de boom konden we zien wat er in de boom thuishoorde : pakjes, engels, geschenkjes, kerstballen of sterren.



 
De begrippen eerste en laatste werden ook aangeleerd en ingeoefend. Eerst maakten we een rij van meisjes en daarna een rij van jongens. Om de beurt mocht iedereen eens de eerste of de laatste zijn in de rij.
 
 
Bij de jongens was al heel snel duidelijk dat de eerste zijn belangrijker is dan bij de meisjes want Miro en Warre hadden al meteen ruzie omdat ze allebei de eerste wilden staan in de rij. Voor de laatste plaats maakte niemand ruzie.


Uiteindelijk vond Warre de laatste plaats ook niet zo erg. Oef! Fijn dat de kindjes het zelf oplosten.

 
Daarna werd het een stapje moeilijker en werkten we met de diertjes van de boerderij en met de boer. Vraagjes van de juf als wie staat de eerste? Wie staat de laatste? Werden vlot beantwoord. Maar de vraagjes waar staat de boer in de rij? En waar staat het schaapje in de rij? leken plots een stukje moeilijker. Maar dat komt natuurlijk omdat de kindjes dan zelf de woordjes eerste en laatste moesten gaan gebruiken.

 
Bij godsdienst hadden we het over het geboorteverhaal van Jezus. Op maandag kwam juf Inge langs met enkele kindjes om het tweede kaarsje op onze adventskrans aan te steken. ( helaas geen foto want juf Nancy werd weggeroepen voor een EHBO - gevalletje).
Dus de ganse week mocht de grote kaars branden samen met twee kleine kaarsje. Als alle kaarsjes branden vieren we het feest van Kerstmis. Want dan wordt Jezus geboren en Hij zal een Lichtje zijn voor alle mensen.
Het verhaal van Jezus wordt in stukjes verteld.
Deel 1 : De boodschap van de engel aan Maria.
( de juf doet een blauwe cape aan en wordt Maria. Daarna wordt het verhaal met de prenten verteld en worden vraagjes gesteld) 

We sluiten de activiteit af met een lied :
 
Een groene krans vier kaarsjes Maria is zo blij, haar kindje wordt geboren 't is feest voor jou en mij.
 
 
Deel 2 : bezoek aan Elisabeth

+ de geboorte van Johannes


 
Neem gerust eens de tijd om samen met je schatje de blog te bekijken. Ik ben er zeker van dat het een gezellig onderonsje wordt.
Fijn weekend en tot volgende week met nog meer blog nieuwsjes.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten