Op het einde van het lied werden de kaarsjes uitgeblazen. 1,2,3 blaas nu maar ...
Bravo Lorenz Ilyan
Bravo Elias. en dan tijd voor een super groot vuurwerk.
Even kijken in de verjaardagstas ... van Lorenz Ilyan
Even kijken in de verjaardagstas ... van Elias
En toen ... kadikado -cadeautjes tijd.
Van Lorenz-Ilyan kregen we een spelletje van vormen en kleuren en het boek : Jules op de fiets
Van Elias kregen we een lottospel.
Toen mochten we spelen met het speelgoed dat in de verjaardagstassen zat. Samen delen is de boodschap. Maar ook zorg dragen voor het speelgoed van andere vriendjes is heel belangrijk.
In de voormiddag kwamen we ook nog eens samen met alle vriendjes van de kleuterschool om eens te horen wat saved by the bell is. Juf Inge bracht een kaarsje mee en maakte met een powerpoint alles wat duidelijker voor ons. Het werd een mooi moment waar iedereen toch wel wat stil van werd. Bedankt juf Inge voor dit alles.We kijken er al naar uit om woensdag de belletjes te rinkelen, nu weten we tenminste waarom.
Net voor de middag ging Elias nog snel even op de troon voor een mooie foto want in de namiddag doet hij graag een dutje. Dankjewel, lieve Elias voor de fijne dag en het mooie klasgeschenk.
In de namiddag kwamen we alweer allen samen want toen kregen we bezoek van tweetje het cijferfeetje ( juf Emlie). Zij bracht ons wat kennis bij over de getallen. Want vanaf nu krijgen we elke maand bezoek van iemand die ons een beetje meer wegwijs maakt in ons jaarthema : Iedereen telt mee.
Eenmaal terug in de klas was het tijd om de lotto van Elias te spelen. Juf Ilse (die tijdelijk juf Isabelle vervangt) speelde graag met ons mee.
Met juf Nancy speelden we het spelletje over vormen en kleuren dat we van Lorenz Ilyan kregen.
Op het einde van de dag mocht ook Lorenz Ilyan stralen op de troon. Nog vlug een "spaghetti"...
...voor het lichtje helemaal uitging. Dankjewel lieve schat voor de keileuke dag en de mooie klasgeschenkjes.
Dinsdag kwam juf Karen even in ons klasje op bezoek want er was droevig nieuws. De mama van juf Sigrid was vorige vrijdag overleden en juf Nancy ging met mevrouw en nog enkele collega's naar de uitvaartplechtigheid om juf Sigrid veel sterkte toe te wensen. Wij ontdekten intussen ons nieuwe thema. Jules bracht ons een mandje vol met fruit.
Wij mochten aan alles ruiken, voelen en natuurlijk ook al van sommige vruchten proeven. De rest volgt later deze week.
In de namiddag was juf Nancy terug. Kort na de middag gingen eerst een aantal kindjes mee met juf Bénédicte om de begrippen die we reeds leerden nog een beetje extra te herhalen. De andere kindjes speelden eventjes in de verschillende hoekjes. We boetseerden fruit en ontdekten dat worstjes geen fruit zijn. Maar appels, peren, bananen,... wel.
Er was ook een hoekje waarin we fruit mochten sorteren volgens kleur.
en ook de maïsbak ging open...
Na de speeltijd gingen we op fruitwandeling.
Ook de beide Jules mochten mee.
We waren nog maar pas vertrokken of we zagen al mooie rode framboosjes. Mmmm even proeven....
Toen kwamen we aan bij juf Joke. We mochten even een kijkje nemen in haar boomgaard.We zagen een appelboom en mochten de appels die er nog lagen oprapen en meenemen naar huis. We zagen ook een notenboom en ook de nootjes die we vonden mochten we meenemen naar ons huisje.
Toen onze dag met een vrolijke noot was ingezet konden we verder met ons thema. We mochten opnieuw fruit proeven deze keer waren het aardbeien.
Samen delen is zo fijn!!!
Ook een gebedje hoorde erbij.
Bij het werken moesten we afdrukken maken.
Op donderdag maakten we ook voor het eerst kennis met een logische volgorde. Na dat de juf in de werkelijkheid had laten zien wat er gebeurt met een appel die we opeten kwamen er plaatjes te voorschijn.
De plaatjes werden in de juiste volgorde op het tapijt gelegd en de kernzinnen werden meermaals verwoordt.
Toen we er lang genoeg over gepraat hadden mochten alle kindjes zicht omdraaien met hun hoofd op de bank. De wind deed "roefel roefel" en de plaatjes vlogen door elkaar. 1 kindjes moest ze weer in de juiste volgorde leggen en de rest moest zeggen of het juist was. Soms was het groot applaus maar soms ook moest een ander vriendje te hulp schieten.
Bij het spelen mochten we opnieuw fruit sorteren volgens kleur.
We maakten ook appels, peren en bananen voor in de boom.
Vrijdag werd er opnieuw geschilderd.
Gespeeld met het fruit dat we in de bomen mochten hangen om daarna te plukken.
Vol verwachting keken we uit naar ons tweede weekje rond het thema : Jules brengt ons een mandje vol met fruit.
Deze keer geen opsomming per dag maar een overzichtje van alle leuke dingen die we deden.
In godsdienst werd opnieuw gedeeld en werden we stil bij een brandend kaarsje.
Ook aan de logische volgorde werkten we verder want nog niet iedereen kwam aan de beurt.
Met juf Ilse speelden we het spelletje mijn eerste boomgaard.
En dolle pret beleven door te vingerverven.
door de gele kaartjes op de grote gele kaart te leggen
door gele potjes met gele schepjes te vullen met gele mais
en door een tekening van Jules te kleuren met gele wasco's
We genoten van een verhaal van Anna eet graag fruit. Waarbij Anna naar de markt gaat en fruit koopt om een smoothie te maken.
We deden een dansje met twee want het was tijd geworden om even te bewegen.
En dan werd het sleuren en zeulen. Pepijn ( zonnetje van de week) mocht eens twee stoelen op het tapijt zetten.
Janne moest twee blokken nemen...
Brighten twee boeken...
Lumen twee sporen van de trein
en Roel twee treinen
Daarna mochten we in elk mandje twee fruitjes leggen
en zo kregen we de hoeveelheid twee goed onder de knie.
We mochten tenslotte ook eens twee vingers laten zien.
Ook de fruitpuzzels kwamen uit de kast. Wie zin had mocht nog even een puzzel maken.
Het hoogtepunt van de week was toch wel ons bezoek aan de markt. Reeds van 's ochtends vroeg waren we al op pad om op het dorp de bus te nemen naar het centrum van Merelbeke. Dat op zich was al een heus avontuur.
Op de markt ontdekten we heel wat kramen. Veel meer dan alleen maar een fruitkraam. Aan sommige kraampjes mochten we zelfs een proeven. Koekjes van de wereldwinkel.
Boterkoek van de bakker.
Uiteindelijk gingen we naar het fruitkraam waar ieder om de beurt mocht vragen wat er op zijn kaartje stond.
Als we al het fruit dat we nodig hebben voor onze smoothie gekocht hadden keerden we schoolwaarts terug. Bedankt mevrouw Ann, juf Joke, juf Dorine en Ilse om ons te begeleiden op deze leuke leeruitstap.
In de namiddag leerden we nog de begrippen zwaar en licht.
De kleine Jules is licht
De grote Jules is zwaar.
Ook de ananas was zwaar en de kiwi licht.
Bij de blokkendozen moesten we eens voelen en zelf zeggen welke zwaar was en welke licht was.
Omdat we allen zo goed ons best deden werd de ananas aangesneden en mochten we hem samen opeten.
En tot slot sloten we ons thema af met een heerlijke smoothie waarbij we mochten helpen om die te bereiden. Zonder dat we het door hadden werd ook de hoeveelheid 2 nog even herhaald. Sssssst.....
Eerste de vruchten snijden.
De sinaasappels werden uitgeperst.
In de namiddag mochten we de smoothie uitdrinken. En zo kwam een einde aan ons leuke thema waarin we weer heel veel bijleerden.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten