De vriendjes van juf Nancy en Jules zijn...

De dierenvriendjes in de klas zijn :
Elias, Kamiel, Louis-Alexander, Janne, Jules, Wannes, Jozef, Thibaut, Yuna, Pepijn, Emely, Brighten, Roel, Lorenze-Ilyan, Johannes, Lucas, Lumen, Jana, Johannes en Alexander.







Heen- en weerbriefje

23/06/2017

Beste ouders,

Het is nauwelijks te geloven maar hier is nu ons laatste briefje van dit schooljaar.

Een schooljaar dat voorbij gevlogen is met een heel leuk jaarthema : iedereen telt mee. Op wiskundig vlak zijn we dan ook heel wat wijzer geworden. Maar ook op alle andere vlakken zag ik al mijn kleine schatjes enorm evolueren. Wat ben ik blij met mijn prachtige job waaruit ik toch zoveel voldoening mag halen. Volgende week wordt een weekje van afronden.

Genieten van de leukste verhaaltjes, samen zingen van onze favoriete liedjes, spelen met het speelgoed dat we het allerleukste vonden, veel knuffelen, gezellige praatjes slaan ,… kortom volop genieten van onze laatste momenten in dat eerste kleuterklasje. We mogen dan ook allemaal een plastiekzak meebrengen om onze werkjes in mee te nemen.

Wat staat er ons ook nog te wachten :

- Maandag vieren van de jarigen in juli : Brighten en Thibaut en de klaspop Jules

- Dinsdag vieren van de jarigen in augustus : Pepijn, Roel en Janne. EN FRIETJESDAG!!!

- Woensdag : integratiemoment ( we komen te weten wie onze volgende juf wordt en bij welke vriendjes we nog in de klas zullen zitten. SPANNEND)

- Donderdagnamiddag : afscheid van onze vriendjes van de derde kleuterklas.

- Vrijdag afscheid nemen met een dikke knuffel en elkaar een goede vakantie wensen.

Op vrijdag mogen de kindjes afgehaald worden vanaf 10:00 maar ze mogen ook blijven tot 11:45 (of in de naschoolse opvang tot 16:00 maar dan wel vooraf inschrijven bij juf Dorine )

Jullie mogen zeker nog een fruitje meegeven dat we dan nog samen opeten om 9:30. Daarna spelen we buiten op de speelplaats, in de zandbak of in de speeltuin.

Misschien wel handig voor mij als jullie laten weten wanneer jullie schatje ongeveer zou afgehaald worden. Dan kan ik hem/ haar ook gerust stellen als hij vriendjes/vriendinnetjes vroeger ziet vertrekken.

Ik kom mijn kindje halen rond ± ……………………

Ziezo, toch nog een hele boterham.

Fijn weekend en tot maandag,

Groetjes, juf Nancy

vrijdag 7 oktober 2016

Jules brengt ons een mandje vol met fruit.

Deze week zijn we maandag gestart met het vieren van twee jarige vriendjes. Elias en Lorenz Ilyan werden het voorbije weekend 3 jaar en dat moest dus gevierd worden in ons klasje. We begonnen zoals gewoonlijk met heel wat muziek : zingen, dansen, musiceren, ...


 Op het einde van het lied werden de kaarsjes uitgeblazen. 1,2,3 blaas nu maar ...
 Bravo Lorenz Ilyan
 Bravo Elias. en dan tijd voor een super groot vuurwerk.
 Even kijken in de verjaardagstas ... van Lorenz Ilyan
Even kijken in de verjaardagstas ... van Elias
 En toen ... kadikado -cadeautjes tijd.

 Van Lorenz-Ilyan kregen we een spelletje van vormen en kleuren en het boek : Jules op de fiets
 Van Elias kregen we een lottospel.
Toen mochten we spelen met het speelgoed dat in de verjaardagstassen zat. Samen delen is de boodschap. Maar ook zorg dragen voor het speelgoed van andere vriendjes is heel belangrijk.



 In de voormiddag kwamen we ook nog eens samen met alle vriendjes van de kleuterschool om eens te horen wat saved by the bell is. Juf Inge bracht een kaarsje mee en maakte met een powerpoint alles wat duidelijker voor ons. Het werd een mooi moment waar iedereen toch wel wat stil van werd. Bedankt juf Inge voor dit alles.We kijken er al naar uit om woensdag de belletjes te rinkelen, nu weten we tenminste waarom.





 Net voor de middag ging Elias nog snel even op de troon voor een mooie foto want in de namiddag doet hij graag een dutje. Dankjewel, lieve Elias voor de fijne dag en het mooie klasgeschenk.
 In de namiddag kwamen we alweer allen samen want toen kregen we bezoek van tweetje het cijferfeetje ( juf Emlie). Zij bracht ons wat kennis bij over de getallen. Want vanaf nu krijgen we elke maand bezoek van iemand die ons een beetje meer wegwijs maakt in ons jaarthema : Iedereen telt mee.
 Eenmaal terug in de klas was het tijd om de lotto van Elias te spelen. Juf Ilse (die tijdelijk juf Isabelle vervangt) speelde graag met ons mee.

 Met juf Nancy speelden we het spelletje over vormen en kleuren dat we van Lorenz Ilyan kregen.

 Op het einde van de dag mocht ook Lorenz Ilyan stralen op de troon. Nog vlug een "spaghetti"...
 ...voor het lichtje helemaal uitging. Dankjewel lieve schat voor de keileuke dag en de mooie klasgeschenkjes.
 Dinsdag kwam juf Karen even in ons klasje op bezoek want er was droevig nieuws. De mama van juf Sigrid was vorige vrijdag overleden en juf Nancy ging met mevrouw en nog enkele collega's naar de uitvaartplechtigheid om juf Sigrid veel sterkte toe te wensen. Wij ontdekten intussen ons nieuwe thema. Jules bracht ons een mandje vol met fruit.
Wij mochten aan alles ruiken, voelen en  natuurlijk ook al van sommige vruchten proeven. De rest volgt later deze week.














In de namiddag was juf Nancy terug. Kort na de middag gingen eerst een aantal kindjes mee met juf Bénédicte om de begrippen die we reeds leerden nog een beetje extra te herhalen. De andere kindjes speelden eventjes in de verschillende hoekjes. We boetseerden fruit en ontdekten dat worstjes geen fruit zijn. Maar appels, peren, bananen,... wel.

 Er was ook een hoekje waarin we fruit mochten sorteren volgens kleur.
 en ook de maïsbak ging open...
 Na de speeltijd gingen we op fruitwandeling.
 Ook de beide Jules mochten mee.
 We waren nog maar pas vertrokken of we zagen al mooie rode framboosjes. Mmmm even proeven....

 Toen kwamen we aan bij juf Joke. We mochten even een kijkje nemen in haar boomgaard.We zagen een appelboom en mochten de appels die er nog lagen oprapen en meenemen naar huis. We zagen ook een notenboom en ook de nootjes die we vonden mochten we meenemen naar ons huisje.














Woensdag : dag van de leerkracht. De directie had voor ons een leuke attentie bedacht : alle leerkrachten kregen een persoonlijk compliment waarvoor we heel dankbaar waren. Eenmaal in de klas kregen al mijn lieve schatjes een dikke knuffel omdat het "juffen- en meesterdag" was. Want zo vertaalde ik het in hun kleutertaaltje. De knuffel kwam er omdat ik zo blij ben dat ik elke dag weer bij hen mag komen. Dus vonden we het ook tijd voor onze favoriete dansjes te doen. De stopdans van Bumba en van de olifanten ( jongens meisjes aan de kant).

 Toen onze dag met een vrolijke noot was ingezet konden we verder met ons thema. We mochten opnieuw fruit proeven deze keer waren het aardbeien.
 Samen delen is zo fijn!!!
 Ook een gebedje hoorde erbij.
 Bij het werken moesten we afdrukken maken. 
De peer is wit.
Ik schilder geel, ik schilder groen.
Vouwen, wrijven en weer opendoen.
Mijn peer is groen.




En voor we het wisten was het al tijd om ons klaar te maken om samen te bellen voor safe by the bell.We kwamen met alle kinderen van de ganse school samen om het dansje te doen ( nog wat moeilijk voor ons ) en daarna samen te bellen ( dat konden we wel heel goed ) Bovendien wisten we toch wel een beetje wat er aan het gebeuren was na onze mooie activiteit van maandag.




Donderdag begon de dag met Jules die opmerkte dat er zoveel kindjes in de klas waren met gele kleertjes. Jules had ook een zakje vol met gele spulletjes en wilde het ons graag laten zien.
Om de beurt mochten de kindjes iets uit het zakje komen halen. 





Nadien werden alle rode spulletjes weg gedaan en kregen de gele spulletjes een plaatsje op het prikbord want Geel wordt het kleurtje van de maand. Natuurlijk zullen we rood ook nog veel herhalen.

Op donderdag maakten we ook voor het eerst kennis met een logische volgorde. Na dat de juf in de werkelijkheid had laten zien wat er gebeurt met een appel die we opeten kwamen er plaatjes te voorschijn. 
De plaatjes werden in de juiste volgorde op het tapijt gelegd en de kernzinnen werden meermaals verwoordt.
 Toen we er lang genoeg over gepraat hadden mochten alle kindjes zicht omdraaien met hun hoofd op de bank. De wind deed "roefel roefel" en de plaatjes vlogen door elkaar. 1 kindjes moest ze weer in de juiste volgorde leggen en de rest moest zeggen of het juist was. Soms was het groot applaus maar soms ook moest een ander vriendje te hulp schieten.





  Bij het spelen mochten we opnieuw fruit sorteren volgens kleur.
 We maakten ook appels, peren en bananen voor in de boom.


 Vrijdag werd er opnieuw geschilderd.

Gespeeld met het fruit dat we in de bomen mochten hangen om daarna te plukken.
 

 
 En de plaatsjes van de logische volgorde kregen we opnieuw voorgeschoteld maar in kleiner formaat. We moesten zelfstandig aan de slag. Helemaal geen eenvoudige opdracht als je er plots alleen voorstaat.



In de namiddag mochten we spelen met wat we zelf graag hadden. We waren moe en toe aan vrij spelen in de verschillende hoekjes. De juf zei dat we het verdiend hadden.Juf Ilse speelde ook mee met ons.
Ziezo, ons eerste weekje rond fruit zit erop. Volgende week "fruiten" we nog verder. Maar nu fijn weekend, gezonde groetjes juf Nancy.

Vol verwachting keken we uit naar ons tweede weekje rond het thema : Jules brengt ons een mandje vol met fruit.
Deze keer geen opsomming per dag maar een overzichtje van alle leuke dingen die we deden.
In godsdienst werd opnieuw gedeeld en werden we stil bij een brandend kaarsje.



Ook aan de logische volgorde werkten we verder want nog niet iedereen kwam aan de beurt.


 Met juf Ilse speelden we het spelletje mijn eerste boomgaard.



 Passen, meten en vergelijken ... vruchten allerlei.


 En dolle pret beleven door te vingerverven.








We leerden een versje : 
Fruit in de bomen,
fruit op de grond.
Fruit in een mandje 
en 
fruit in mijn mond.
Hap,hap,hap en slik. 
Mandje leeg en buikje dik.

Ook het volgende aftelversje klinkt ons nu heel bekend in de oren :

Appelsien, laat je zien
Pas maar op of ik eet je op
HAP!


We herhaalden de kleur geel 
door de lintendans




door de gele kaartjes op de grote gele kaart te leggen





door gele potjes met gele schepjes te vullen met gele mais







en door een tekening van Jules te kleuren met gele wasco's





We speelden ook een kimspel waarbij we de kaartjes moesten onthouden...
 Ons dan omdraaien met hoofdje op de bank om niet te kunnen spieken

 Om tenslotte te zeggen welk kaartje verdwenen was.
Ook het sorteren volgens soort mochten we verder oefenen. Maar deze keer werd ook onze fijne motoriek verder ontwikkeld want we moesten de vruchtjes nemen met een pincet.
















We genoten van een verhaal van Anna eet graag fruit. Waarbij Anna naar de markt gaat en fruit koopt om een smoothie te maken.



We leerden de hoeveelheid TWEE. 
We begonnen met twee jongens op het tapijt.
Daarna volgden twee meisjes op het tapijt.


We deden een dansje met twee want het was tijd geworden om even te bewegen.




We stelden ook vast dat we in de klas twee Jules hebben.

En dan werd het sleuren en zeulen. Pepijn ( zonnetje van de week) mocht eens twee stoelen op het tapijt zetten.

Janne moest twee blokken nemen...

Brighten twee boeken...
Lumen twee sporen van de trein


en Roel twee treinen

Daarna mochten we in elk mandje twee fruitjes leggen






en zo kregen we de hoeveelheid twee goed onder de knie.
We mochten tenslotte ook eens twee vingers laten zien.







Ook de fruitpuzzels kwamen uit de kast. Wie zin had mocht nog even een puzzel maken.



Het hoogtepunt van de week was toch wel ons bezoek aan de markt. Reeds van 's ochtends vroeg waren we al op pad om op het dorp de bus te nemen naar het centrum van Merelbeke. Dat op zich was al een heus avontuur.



Op de markt ontdekten we heel wat kramen. Veel meer dan alleen maar een fruitkraam. Aan sommige kraampjes mochten we zelfs een proeven. Koekjes van de wereldwinkel.

Boterkoek van de bakker.
 Uiteindelijk gingen we naar het fruitkraam waar ieder om de beurt mocht vragen wat er op zijn kaartje stond.


Als we al het fruit dat we nodig hebben voor onze smoothie gekocht hadden keerden we schoolwaarts terug. Bedankt mevrouw Ann, juf Joke, juf Dorine en Ilse om ons te begeleiden op deze leuke leeruitstap.


In de namiddag leerden we nog de begrippen zwaar en licht.
De kleine Jules is licht

 De grote Jules is zwaar.


 Ook de ananas was zwaar en de kiwi licht.


 Bij de blokkendozen moesten we eens voelen en zelf zeggen welke zwaar was en welke licht was.



Omdat we allen zo goed ons best deden werd de ananas aangesneden en mochten we hem samen opeten.


En tot slot sloten we ons thema af met een heerlijke smoothie waarbij we mochten helpen om die te bereiden. Zonder dat we het door hadden werd ook de hoeveelheid 2 nog even herhaald. Sssssst.....

Eerste de vruchten snijden.



De sinaasappels werden uitgeperst. 





En uiteindelijk alles met de mixer in kleine stukjes.


In de namiddag mochten we de smoothie uitdrinken. En zo kwam een einde aan ons leuke thema waarin we weer heel veel bijleerden. 

 



Fijn weekend en volgende week praten we ronduit over onze grootouders en de grootouders van Jules.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten