De vriendjes van juf Nancy en Jules zijn...

De dierenvriendjes in de klas zijn :
Elias, Kamiel, Louis-Alexander, Janne, Jules, Wannes, Jozef, Thibaut, Yuna, Pepijn, Emely, Brighten, Roel, Lorenze-Ilyan, Johannes, Lucas, Lumen, Jana, Johannes en Alexander.







Heen- en weerbriefje

23/06/2017

Beste ouders,

Het is nauwelijks te geloven maar hier is nu ons laatste briefje van dit schooljaar.

Een schooljaar dat voorbij gevlogen is met een heel leuk jaarthema : iedereen telt mee. Op wiskundig vlak zijn we dan ook heel wat wijzer geworden. Maar ook op alle andere vlakken zag ik al mijn kleine schatjes enorm evolueren. Wat ben ik blij met mijn prachtige job waaruit ik toch zoveel voldoening mag halen. Volgende week wordt een weekje van afronden.

Genieten van de leukste verhaaltjes, samen zingen van onze favoriete liedjes, spelen met het speelgoed dat we het allerleukste vonden, veel knuffelen, gezellige praatjes slaan ,… kortom volop genieten van onze laatste momenten in dat eerste kleuterklasje. We mogen dan ook allemaal een plastiekzak meebrengen om onze werkjes in mee te nemen.

Wat staat er ons ook nog te wachten :

- Maandag vieren van de jarigen in juli : Brighten en Thibaut en de klaspop Jules

- Dinsdag vieren van de jarigen in augustus : Pepijn, Roel en Janne. EN FRIETJESDAG!!!

- Woensdag : integratiemoment ( we komen te weten wie onze volgende juf wordt en bij welke vriendjes we nog in de klas zullen zitten. SPANNEND)

- Donderdagnamiddag : afscheid van onze vriendjes van de derde kleuterklas.

- Vrijdag afscheid nemen met een dikke knuffel en elkaar een goede vakantie wensen.

Op vrijdag mogen de kindjes afgehaald worden vanaf 10:00 maar ze mogen ook blijven tot 11:45 (of in de naschoolse opvang tot 16:00 maar dan wel vooraf inschrijven bij juf Dorine )

Jullie mogen zeker nog een fruitje meegeven dat we dan nog samen opeten om 9:30. Daarna spelen we buiten op de speelplaats, in de zandbak of in de speeltuin.

Misschien wel handig voor mij als jullie laten weten wanneer jullie schatje ongeveer zou afgehaald worden. Dan kan ik hem/ haar ook gerust stellen als hij vriendjes/vriendinnetjes vroeger ziet vertrekken.

Ik kom mijn kindje halen rond ± ……………………

Ziezo, toch nog een hele boterham.

Fijn weekend en tot maandag,

Groetjes, juf Nancy

vrijdag 11 maart 2016

ik van kop tot teen

Deze begonnen we met "feest". We hadden alweer een tijdje afgeteld en eindelijk was het zover. Febe werd 4 jaar en mocht op de verjaardagsstoel. De muziek werd aangezet en we zongen uit volle borst.
 
 
Ook de muziekinstrumenten kwamen te voorschijn en op het lied "kaarsje op de taart" trok de fanfare door de klas.
 
 
 
 
Met als kers op de taart het uitblazen van de 4 kaarsjes. Bravo, Febe!
 
 
Daarna was het tijd om een kijkje te nemen in de verjaardagstas. Febe vulde ze met : verkleedkleren, een zelfgemaakte verrekijker, een verhaal, een memory en de cd van K3.
 
Ook een klasgeschenkje mocht van Febe niet ontbreken. Vol spanning keken we toe wat eruit zou komen.

 
Febe bracht ons een puzzel, een memory, een boek en verf. Dankjewel, Febe!

 
Na de speeltijd mochten we genieten van het verhaal van Tip de muis die ook jarig is.

 
Toen we mochten spelen hadden de puzzels alvast heel veel succes.



 
In de namiddag gingen de kunstenaars aan de slag met de verf die we kregen. De nieuwe Picasso's, Rembrandts, Appels, Van Goghs,.. werden toen geboren.


 
We maakten ook tijd om het memoryspel te spelen.



En nadat we allen moe gedanst waren op 10.000 luchtballonnen keerden we allen heel blij terug naar huis. En Febe straalde op de troon. Dankjewel, lieve Febe voor de hele fijne dag!!!
 
Op dinsdagochtend waren we wel heel erg verrast toen we in de klas kwamen. Jules lag in zijn blootje op de verwarming. Hij wou eens leren over zijn lichaam en daarom trok hij al zijn kleren uit. Hij kreeg het natuurlijk koud en daarom ging hij op de verwarming liggen.
We deden zijn kleren vlug weer aan en intussen leerden we hem veel verschillende lichaamsdelen kennen.
 
 
Van stilzitten was geen sprake!!!


Na de speeltijd zat Jules met een magisch bord op zijn schoot. Hij wou dat de juf hem eens tekende. De juf deed dat maar al te graag en intussen vertelde ze de kinderen hoe ze tewerk ging. Iedereen keek vol verbazing toe.
 
 
Toen de hoekjes opengingen om te spelen werden de magische borden natuurlijk ook aangeboden. Wie zin had om ook eens een kindje of Jules te tekenen kon eens proberen.



 
Na de speeltijd mochten we bij de professoren langs om nieuwe technieken te leren ( zie  website school)
 
In de namiddag kregen we schrijfdans. Het was weer op het liedje van de speelgoedtrein maar deze keer "schrijbelden" we op tafel met scheerschuim en verf. Zoals de kindjes opnieuw genoten zo mogen jullie genieten van de foto's.
 









Tot slot deden we het nog een keer met waslapjes aan onze handen waardoor we ook meteen de tafels konden schoonmaken.




 
En zo vloog alweer een dag voorbij.
Op woensdag leerden we een spiegelversje :
Hé, wie ben jij?
Jij lijkt zo goed op mij.
Ik geef een zoentje op je mond.
Ook een buikje dik en rond.
Maar, hik hik, hik,
jij bent ik !!!
 
Jules kon maar niet genoeg krijgen van het tekenen van zichzelf. Dus na de speeltijd vroeg hij de juf opnieuw om een gunst. Deze keer ging hij op een blad liggen en de juf moest rond zijn lichaam tekenen met een dikke stift. Luna maakte intussen de foto's.



 
We maakten nog meer "lichamen" de beertjes en konijntjes werden opnieuw samengesteld. Kop, lijf en benen brachten we netjes bij elkaar.
 


 
Intussen werd de scheurbak geopend en werd de scheurtechniek gretig herhaald.



 
In godsdienst hadden we het over wat we allemaal met onze handen kunnen doen.
 
Klappen
 
Dansen

 
Kriebelen
 
 
 
Knuffelen
 
 
 
Zoentjes gooien
 
Maar ook jassen aan- en dichtdoen, eten in ons mondje stoppen, mooie werkjes maken... en nog zoveel meer.
 
Helaas kunnen we ook slaan, krabben en knijpen.

 
We dachten ook eens na over wat we met onze voeten allemaal kunnen doen.
Stappen, springen, dansen, lopen, rennen, klimmen,...


 
Helaas ook schoppen op elkaar. In een gebedje dankten om onze wonderbare handen en voeten. We beloofden ook ze alleen te gebruiken voor lieve dingen.
 
Verder deze week speelden we ook een voellotto. Zeker niet gemakkelijk want ons tastzintuig kan best wat meer ontwikkeld worden.
 



Dat bewegen gezond is  werd ook nog eens heel duidelijk gezegd en dus  werd er tussendoor "gedanst en gesprongen" we dat het een lieve lust was.



 
In godsdienst hadden we het op donderdag over onze ogen en oren. Stel je voor dat we niets konden zien.


 
En niets konden horen.
 
 
Hoe saai zou het dan niet zijn. Dus ook hier deden we een dankgebedje omdat we bij onze geboorte al die mooie "geschenken bij de schepping" kregen.
 
Als voorbereiding op het tekenen van een kindje stelden we Jules en zijn zus Marie opnieuw samen. Alle lichaamsdelen werden op de juiste plaats gelegd.
 

 
En toen waren we er eindelijk helemaal klaar voor. Juf tekende nog eens een kindje op een blad ( de kleuters kozen voor een droevig kindje ) en daarna ging iedereen volgens eigen mogelijkheden aan de slag.
 
 
De juf was heel erg trots op haar schatjes want het resultaat mocht zeker gezien worden.



 
En zo kwam een einde aan ons weekje "van kop tot teen". Al vindt Miro dat we beter " van hoofd tot teen"  kunnen zeggen en gelijk heeft hij!!!
 
Volgende week krijgen we bezoek van Dottie de kip. Zij leert ons alles over Pasen, eitjes, kippen, hanen, broeden,... We kijken er alvast naar uit om onze paastak mooi te versieren.
Fijn weekend en tot maandag.
 






 
 
 
 
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten