Maandag kwam iedereen naar school in rode kleertjes. Dat was wel een beetje grappig.
Bovendien hadden ook nog enkele kindjes rode spulletjes meegebracht. Tijd om alles eens grondig te bekijken.
Nadat we alles goed gezien hadden mocht alles in de ontdekbak. De rest van de week zouden we nog veel spelen met het "rode" speelgoed. Plots moest ook Jules ons nog wat laten zien : er zat iets in zijn verrassingskoffer. Wat spannend, wat zou dat kunnen zijn? Babette was het zonnetje en zij mocht Jules helpen om zijn koffer open te maken.
Wah! Zoveel "rode" spulletjes.
Alles werd goed onder de loep genomen en kreeg daarna een plaatsje op ons bord. Miro gaf de opmerking : "Hé nu hebben we ook een rood hoekje in de klas." Ook in onze klastak werden wat "rode" dingen gehangen.
Na zolang stilzitten en alles bekijken werd het de hoogste tijd voor een rode polonaise. Dolle pret verzekerd.
Onze eerste kleur werd aangebracht of herhaald (voor wie het reeds kon) zonder dat we het door hadden.
De rest van de week werd het begrip "rood" nog heel veel herhaald. Zo mochten we tijdens het onthaal nog een rode bal rollen bij het horen van onze naam, we kregen een rode neus, een rode stempel, ...
We zorgden ervoor dat Jules rode kleren kreeg op ons kleurplaatje.
En we beleefden een ganse week veel plezier in de ontdekbak die gevuld was met alle rode speeltjes.
Toen we dinsdagochtend Jules wakker maakten had hij een rode kwebbelmuts op in zijn bed. Dat was toch wel zottekes hé.
Woensdag had Jules een geschenkje voor ons mee. Het zonnetje mocht helpen om het pakje open te maken. Ja, dat is nu eenmaal het voordeel van het zonnetje zijn.
Joepie, een rode vrachtwagen. We deden hem ook in de ontdekbak. Dankjewel, Jules.
En op donderdag wou Jules een rode ketting maken voor de juf, hij kon het natuurlijk niet alleen en wij mochten helpen. Iedereen nam een rode parel en mocht hem op de ketting rijgen. Niet zo eenvoudig.
Maandag na de middag bestudeerden we onze schooltassen of rugzakken eens. Wat zit erin? Hoe gaan ze open? Hoe gaan ze dicht? Wie kan ze al alleen open en dichtdoen? Wie kan ze al op zijn rug doen?
Daarna mochten we boekentassen vullen met : een appel, een brooddoos, een drinkbus,... We mochten het niet zomaar doen : we moesten sorteren volgens kleur.
Dinsdag gingen we samen met de kindjes van juf Karen op verkenning in de school... met onze fototoestellen !!!
De beide Jules gingen ook mee.
We keken nog eens goed waar de toiletten zijn voor als we buiten spelen. Zodat niemand met een nat broekje hoeft te lopen.
We bewonderden de visjesgang.
We namen een kijkje in de visjesklas. Juf Anne was met haar kindjes aan het werk in haar klasje en juf Joke was thuis.
Ook bij onze lieve juf Emelie waren we van harte welkom.
In de vlinderklas bij juf Jozefien (want juf Tine is nog thuis bij haar baby Nina)waren ze ook druk aan het werk. Gelukkig had Elias toch eventjes tijd om zijn zusje Luna een knuffel en een kusje te geven.
En dan de trap op naar boven... naar de derde kleuterklassen.
De wijze uiltjes en de bijtjes waren op stap met hun juffen. Maar wij gingen toch stiekem een kijkje nemen.
Oei, hier doen ze vast en zeker al veel moeilijke dingen. We zagen zelfs al letters en cijfers aan de muur.
Daarna ging onze tocht verder naar mevrouw haar bureau. Maar ook zij was er niet. Gelukkig was Marleen er wel en konden we toch even rondneuzen.
We keken ook eens waar de grote kinderen eten als het middag is. En waar zij naartoe gaan als het opvang is. Want wij gaan bij juf Dorine maar zij gaan bij juf Lut.
Wah ook de speelburcht is super. Onze juf beloofde dat wij er ook nog wel een keertje zullen op mogen spelen. Maar nu hadden we geen tijd meer want na zo'n lange tocht was koekjestijd aangebroken.
De rest van de week zaten we ook niet stil. We maakten inlegpuzzels maar dat was voor iedereen een makkie.
We maakten ook een kleefpuzzel (ieder volgens eigen kunnen).
Ook de begrippen groot en klein werden aangeleerd. We stelden vast dat Jules "klein" is en wij zijn "groot".
Om Jules blij te plezieren maakten we ons ook eens allemaal klein.
Maar toen wij naast de juf gingen staan, waren wij plots "klein" en de juf was "groot". Wij mochten ons ook eens GROOT maken. We mochten op de banken gaan staan.
en daarna maakten we ons nog "groter" door eens op de tafels te gaan staan.
Eigenlijk mag dat niet maar ssstttt voor één keer wel.
Daarna moesten we voorwerpen sorteren : alle grote dingen samen en alle kleine dingen samen. We moesten ook telkens goed verwoorden wat we namen : een groot of een klein boek / blok / penseel /...
Ook ons geheugen werd flink getraind want we leerden een versje
Heel veel vriendjes bij elkaar.
Hé wat leuk! Wat doen ze daar?
Samen kijken in een boek.
Samen eten van een koek.
Samen dansen in de rij.
En ik...ik mag er ook nog bij!
We speelden een memory met de diertjes van onszelf.
We beleefden plezier bij een kimspel. 4 Voorwerpen lagen op het tapijt.
De juf zei : alle oogjes dicht en op de bank, niemand mag kijken. Want de juf moest iets verstoppen en wij moesten daarna zeggen wat verdwenen was. Niet allemaal tegelijk maar enkel het kindje die door Jules gekozen werd mocht het verklappen.
Daarna even kijken of het juist was en dan... niet te missen een groot applaus!!!
Tijdens onze godsdienstmomentjes deze week maakten we onze zonnebloem af. Vorige week kregen we al een verhaal te horen, en kleurden we al een blaadje. Nu mocht iedereen bij een brandend kaarsje en een rustig muziekje zijn blaadje rond het hart van de bloem kleven. Samen vormen we één zonnebloem. We zijn daar blij om en dankten God voor elke mooie dag dat we samen vele leuke dingen mogen doen.
Onze bloem kreeg een mooie plaats in ons Tof-hoekje ( godsdiensthoekje) bij Tofke en moeke Maria.
Volgende week komen we alles te weten over logeren.
Tot dan, blog groetjes, juf Nancy
Geen opmerkingen:
Een reactie posten